Musikhuset skifter farve og sætter fokus på vold mod kvinder

Musikhuset skifter farve og sætter fokus på vold mod kvinder

Musikhuset Aarhus bliver lyst op i orange og markerer den Internationale Dag for Afskaffelse af Vold mod Kvinder.

Mandag den 25. november skifter Musikhuset farve, når det bliver lyst op i orange som en del af UN Womens kampagne Orange the World. Kampagnens formål er at udbrede kendskabet til og forsøge at forebygge vold mod kvinder og piger. Orange er farven for det femte af FNs 17 Verdensmål, der har overskriften ”Ligestilling mellem kønnene”.

”Det er vigtigt, at vi siger fra overfor vold og voldelige overgreb. Jeg er stolt over, at vi kan bruge byens flotte Musikhus til at oplyse om kampagnen og FNs 17 Verdensmål. Det er afgørende, at vi også lokalt tager et globalt ansvar og sikrer en bæredygtig fremtid for alle,” siger rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Rabih Azad-Ahmad

Hvert år udsættes omkring 5.400 kvinder for tvangssamleje eller forsøg på det. Det viser tal fra Det Kriminalpræventive råd. Ifølge tal fra Statens Institut for Folkesundhed bliver 38.000 kvinder i Danmark hvert år udsat for partnervold. Studier fra Aarhus Universitet viser ligeledes, at partnerdrab på kvinder begået af mænd er den største enkelttype af drab i Danmark.

”Vi synes, det er et sympatisk budskab og et tema, som vi gerne vil bakke op om. Musikhuset ligger centralt i byen, og vores glasfacade ser smuk og markant ud, når den bliver lyst op i aftentimerne. Vi vil på denne måde gerne være med til at sætte fokus på en relevant og vigtig sag, som både fylder herhjemme og i særdeleshed rundt om i verden,” siger Musikhusets direktør Jan Christensen.

Udover Musikhuset markerer også Aarhus Domkirke dagen ved at lyse deres badehus på Aarhus Ø op i orange og afholde samtalecaféer om emnet. De kommer i selskab med hundredvis af markante bygninger verden over. Ved tidligere kampagner er ikoniske monumenter som pyramiden i Giza, Kristusfiguren i Rio de Janeiro og Scala-operaen i Milano blevet lyst op i orange.

Global kampagne skal udrydde volds mod kvinder

Initiativet er en del af UN Womens globale kampagne Orange the World, som skydes i gang på mandag. Kampagnen finder sted hvert år under 16 Dages Aktivisme mod Kønsbaseret Vold mellem den 25 november, der er den Internationale Dag for Afskaffelse af Vold mod Kvinder, og den 10. December, der er den Internationale Dag for Menneskerettigheder. Kampagnen er en del af FN’s Generalsekretærs kampagne UNiTE to End Violence against Women.

Sidste år blev over 500 aktiviteter afholdt i over 80 lande med 54 ikoniske landemærker lyst op i orange rundt om i verden. Se billeder fra de tidligere kampagner i disse links: 2016, 2017 og 2018.

Hent pressebilleder af Musikhuset herunder: