Rekordmange gæster i Musikhusets sale

Rekordmange gæster i Musikhusets sale

2017 blev rekordernes år i Musikhuset. Flere gæster end nogensinde før indløste billet, og belægningen i salene er den højeste i Musikhusets historie.

2017 bød på en overflod af spektakulære oplevelser, og skriver sig ind i historien som et af de mest succesrige nogensinde i Musikhuset Aarhus. I alt indløste 356.000 gæster billet til en forestilling, og belægningen i husets sale nåede rekordhøje 79 procent. Det er alletiders rekord i Musikhusets 35-årige historie.

”Musikhuset har sammen med byens øvrige kulturinstitutioner været med til at løfte kulturlivet i Aarhus til et historisk højt niveau i kulturhovedstadsåret. Det glæder mig, at Musikhuset har været i stand til at fortsætte den flotte udvikling over de seneste mange år, og at endnu flere end nogensinde tidligere har oplevet musik og scenekunst i Musikhusets sale. Det momentum skal vi udnytte til glæde og gavn for byens borgere og mange gæster”, siger Rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Rabih Azad-Ahmad. 

Også Musikhusets direktør Jan Christensen glæder sig over et flot og succesfuldt år.

”Vi er tilfredse med og stolte over det niveau, vi har præsteret i kulturhovedstadsåret. Vi havde ambitionen om at levere det mest ambitiøse program i Musikhusets historie, og jeg synes, vi er lykkedes. Både publikum og anmeldere har taget særdeles godt imod vores forestillinger, og det glæder mig, at flere gæster end nogensinde før har fyldt vores sale”, siger Jan Christensen.

Nogle af de bedst sælgende forestillinger i år har været Bier Trilogien (42.000), Saturday Night Fever (42.000), Tree of Codes (9.500), Ringenes Herre Live (4.500), Nøddeknækkeren (4.500), Daniel Barenboim og West-Eastern Divan Orchestra (1.300) og Anohni med Aarhus Symfoniorkester og Concert Clemens (1.500). Også Musikhusets flere end 700 gratis arrangementer har været velbesøgte. 155.000 gæster har i 2017 kvit og frit fået en særlig oplevelse i Musikhuset.

2018 lover allerede godt

Den store succes, som Musikhuset oplever, ser ud til at fortsætte ind i det nye år. Allerede nu er der solgt flere 140.000 billetter til arrangementer i 2018.

”Det glæder mig, at opmærksomheden og interessen for Musikhuset ser ud til at fortsætte ind i det nye år. Kulturhovedstadsåret har virket som en stærk katalysator på en i forvejen positiv udvikling. Vi har været begunstiget af stor opmærksomhed, et Rethink-tema, som har udfordret os på den gode måde og en økonomisk indsprøjtning. Nu skal vi udnytte de positive strømninger, så vi løfter kvalitet og diversitet yderligere i de kommende år. Ambitionen er at blive Nordens bedste musikhus, og jeg synes ikke, vi er langt derfra. Vi har en stor del af 2018 programmet på plads med mange store stjerner, og flere vil løbende komme til”, siger Musikhusets direktør, Jan Christensen.

Musikhusets nye magasin for 2018 rammer gaden den 17. januar.

HENT PRESSEBILLEDER AF MUSIKHUSET HER

Nøgletal

2017

Gæster til betalingsarrangementer: 356.000

Gæster til gratis arrangementer: 155.000

Belægning: 79 procent

Besøgstal: 547.000

2016

Gæster til betalingsarrangementer: 354.000

Gæster til gratis arrangementer: 250.000 (inklusiv 100.000 til EM fodbold og musik i Musikhusparken)

Belægning: 77 procent

Besøgstal: 655.000

2015

Gæster til betalingsarrangementer: 338.000

Gæster til gratis arrangementer: 125.000

Belægning: 76 procent

Besøgstal: 508.000

2014

Gæster til betalingsarrangementer: 270.000

Gæster til gratis arrangementer: 134.000

Belægning: 70 procent

Besøgstal: 431.000